همه چیز درباره کاربرد شمع در موتور خودرو هیوندا

شمع

بررسی کاربرد شمع در موتور خودرو هیوندا

کاربرد شمع در موتور خودرو هیوندا از اصلی ترین بخش های روشن شدن خودرو های محسوب خواهند شد. بی شک این قطعه به عنوان اصلی ترین عامل روشن شدن موتور های سوختی به شمار می آید.

قطعه مذکور تشکیل شده از الکترود، واشر و عایق چینی ها است. در ادامه مطالب به بررسی بیشتر مشخصات آن خواهیم پرداخت.

لوازم یدکی هیوندای

محل قرارگیری شمع خودرو

از آنجا که این قطعه مسبب ایجاد احتراق و روشن شدن خودرو می شود، در قسمت بالایی محفظه احتراق قرار داده خواهد شد. همچنین می توان گفت: این قطعه کاربردی در قسمت فوقانی سیلندر خودرو ها نیز قرار خواهد داشت.

انواع شمع های خودرو در سیستم احتراق

امروزه با در نظر داشتن تنوع در خودرو های تولید شده دور از انتظار نیست جهت پوشش دهی بیشتر در انواع متعددی به تولید آن ها پرداخته شود.

در واقع نکته قابل توجه این است که تمامی شمع های موجود در سیستم های احتراق خودرو در زیر گروه تقسیم بندی زیر قرار خواهند گرفت.

درباره شمع های سرد و گرم

در خودرو هایی که دما موتور بسیار زیاد است، جهت افزایش عملکرد صحیح سیستم اصلی از شمع های سرد استفاده خواهد شد.

دما کم این قطعه موجب تسریع در روشن شدن خودرو می شود. در مقابل جهت روشن کردن موتور خودرو هایی که دما کمتری تولید می کنند از شمع های گرم استفاده خواهند کرد.

بررسی شمع های پلاتینیومی و نیکلی

همانطور که اشاره شد، در ساختار این شمع ها از مجموعه ای از الکترود استفاده می شود. در شمع های پلاتینیومی الکترود هایی از جنس همین فلز قرار داده خواهد شد که تحمل دما نزدیک به 2500 درجه سانتی گراد را نیز خواهند داشت.

در شمع های نیکلی نیز همین مسئله مطرح می شود، در واقع از الکترود های نیکلی که دارای عمر مفید کوتاهی هستند استفاده خواهند شد.

شمع چند الکترودی چیست؟

شمع های چند الکترودی از نمونه های منحصر به فرد و کاربردی این نوع قطعات هستند. این نوع شمع ها از مجموعه الکترود های منفی که دارای طول عمر مفید طولانی می باشند تشکیل خواهند شد.

طول عمر این قطعات به میزانی بالا است که پس از خوردگی به وجود آمده با هر احتراق، جای الکترود ها با الکترود نزدیک به قطب منفی تعویض می شود.

عوامل موثر در خرابی شمع خودرو ها

با توجه به این که هر یک از شمع های کاربردی دارای عمر مفید هستند، عوامل بسیاری وجود دارد که موجب کاهش عمر این قطعه خواهند شد. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره شده است.

  • افزایش رسوبات
  • کثیف شدن قسمت جرقه زنی
  • نابود شدن الکترود ها

خلاصه مطالب

کاربرد شمع در موتور خودرو هیوندا به قدری حائز اهمیت است که عدم سلامت آن موجب تاخیر در روشن شدن خودرو یا غیر فعال بودن آن می شود.

جهت حفظ سلامت این قطعه می بایست با توجه به میزان زمان تعیین شده طول عمر مفید آن استفاده شود تا خسارت زیادی به سایر قسمت های دستگاه وارد نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *