عملکرد سیستم ترمز در خودرو هیوندا

ترمز

نقش سیستم ترمز در خودرو هیوندا چیست؟

سیستم ترمز در خودرو هیوندا ایجاد کننده اصطکام لازم برای ایستادن و توقف خودرو خواهد بود. به گونه ای که با ایجاد اصطکاک در بین لنت ترمز و دیسک چرخ ها، شتاب منفی ایجاد می شود و در پی آن شتاب خودرو کاهش یافته و در آخر متوقف خواهد شد.

نگاهی به فروشگاه رالی اسپرت یدک عرضه کننده انواع لوازم یدکی هیوندای

البته با توجه به بهبود روند تولید خودرو ها، این سیستم نیز دست خوش برخی از تغییرات قرار گرفته است. این تغییرات موجب شده است که پیشرفت های چشمگیری در هندلینگ اتومبیل ها رخ بدهد. بنابراین در ادامه به بررس بیشتر عملکرد این سیستم خواهیم پرداخت.

معرفی ترمز ها

ترمز ها بر طبق قواعد دینامیک و اصطکاک کار خواهند کرد. تمامی سیستم های ترمز در اتومبیل ها به کمک روغن عمل خواهند کرد. سیال های موجود در سیستم مذکور، باعث انتقال فشار وارد شده به سایر قطعات یا قطعه هدف می شود. به همین علت با فشار دادن پا بر روی این پدال ها می توان از خاصیت عدم تراکم مایعات استفاده کرد. بنابراین با اشاره و اعمال فشار بر روی پدال گاز می توان اصطکاک لازم را در چرخ های خودرو ایجاد کرد.

بررسی انواع سیستم های ترمز

با توجه به تنوع اتومبیل های موجود، وجود انواع سیستم های ترمز مختلف دور از انتظار نخواهد بود. به همین ترتیب وابسته به همین موضوع، بسیاری از خودرو ها وجود دارند که با استفاده از چند سیستم فعالیت خواهند کرد. بنابراین در ادامه مطالب به معرفی انواع این سیستم ها و تشریح رایج ترین آن ها خواهیم پرداخت.

  • ترمز مکانیکی
  • سیستم هیدرولیکی
  • ترمز پنوماتیکی
  • سیستم خلاء
  • ترمز مغناطیسی
  • سیستم الکتریکی

ترمز مکانیکی

قدیمی ترین نوع ترمز موجود در تمامی اتومبیل ها، سیستم های مکانیکی هستند. عملکرد این قطعات به نحوی است نیرو ترمز از بین قطعات چفت، بست، فنر و میله های استوانه ای عبور خواهد کرد و سپس به چرخ ها منتقل خواهد شد.البته این سیستم ها کارایی چندان مناسبی نخواهند داشت و به راحتی یافت نمی شوند.

ترمز هیدرولیکی

امروزه یکی از رایج ترین انواع سیستم های موجود، ترمز های هیدرولیکی خواهد بود. این ترمز در تمامی خودرو ها به کار می رود، به گونه ای که از طریق فشار پدال، خط های لوله های ترمز و سامانه ترمز گیری سیال موجود به پیستون منتقل خواهد شد. در واقع پس از انتقال روغن موتور ها به داخل پیستون، اصطکاک لازم ایجاد می شود.

ترمز خلاء

یکی از منحصر به فرد ترین نوع سیستم ها است. به این ترتیب که با ایجاد خلاء موجب باز ایستادن لنت ها و عدم حرکت کردن چرخ ها می شوند. البته این نوع سیستم در خودرو ها دیده نمی شود بلکه در لوکوموتیو ها کاربرد خواهند داشت.

خلاصه مطالب

سیستم ترمز در خودرو هیوندا به صورت هیدرولیکی قرار داده شده است. زیرا این سیستم با دقت عملکرد بالا و سرعت عمل فوق العاده موجب ایستادن خودرو شده و شتاب آن را به منفی نزدیک خواهد کرد. همچنین با توجه به حساسیت کاربری این سیستم، بهتر است که چکاب مکرر صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *