همه چیز درباره کاربرد کاتالیست در خودرو هیوندا

قطعه هیوندای

نقش کاتالیست در خودرو هیوندا

کاتالیست در خودرو هیوندا از اصلی ترین قطعات مرتبط با کاهش آلایندگی های خودرو خواهد بود. این قطعه کاربردی با مصرف سوخت فسیلی به فعالیت می پردازد و به همین علت به نام کاتالیزور شناخته می شود.

محل قرارگیری این قطعه کاربردی در مسیر خروجی هوا موتور است. در واقع جهت فیلتر کردن هوای خروجی از موتور در نزدیکی آن قرار می گیرد.

شما می توانید لوازم یدکی هیوندای مورد نظر خود را از فروشگاه رالی اسپرت یدک خریداری کنید

اجزا تشکیل دهنده این قطعه

این قطعه کاربردی و مهم از سه بخش اساسی تشکیل شده است. میزان سلامت هر سه بخش مذکور بسیار حائز اهمیت خواهد بود، زیرا در صورت بروز اختلال در هر یک از این قسمت ها شاهد مختل شدن کل قطعه خواهیم بود.

اجزا اصلی کاتالیزور را می توان به نام های هسته کاتالیزور، لایه اکسیدی و ماده کاتالیزور شناخت. در هر خودرویی امکان دارد هر یک از بخش های مذکور متنوع تر از سایر باشند.

 

کاربرد کاتالیزور در کاهش آلودگی

امروزه که دغدغه بسیاری از دوست داران محیط زیست افزایش گاز های گلخانه ای و آلودگی هوا است، وجود قطعه کاتالیزور اهمیت بیشتری پیدا می کند.

این قطعه کاربردی با جذب بخش زیادی از دی اکسید کربن، آلاینده ها و سایر گاز های مخرب موجب استخراج دود پاکیزه تری از اگزوز خودرو می شود.

بنابراین ضروری است که هر خودرویی که با استفاده از سوخت فسیلی کار می کند، مجهز به چنین قطعه ای باشد. در واقع در صورت عدم وجود چنین قطعه ای اجازه تولید خودرو یا تردد آن در شهر صادر نمی شود.

تاثیر سلامت قطعه بر فیلترینگ

یک فیلتر کاتالیزور مرغوب قابلیت آن را دارد که تا 90 درصد گاز های گلخانه ای و مضر تولید شده توسط خودرو را به گاز های بی اثر تبدیل کند. با این حال در صورت کاهش عملکرد و فرسوده شدن قطعه، این میزان پاکسازی و فیلترینگ کاهش خواهد یافت.

بنابراین می بایست به طول عر مفید این قطعه توجه بالایی داشت و همچنین پس از اتمام آن سریعا به تعویض قطعه اقدام کرد. جهت تکمیل اطلاعات فوق نیز قابل ذکر است که هر کاتالیزور بین 80 تا 100 هزار کیلومتر عمر مفید خواهد داشت.

علائم خرابی قطعه مذکور

محل قرارگیری این قطعات موجب عدم دسترسی راحت به آن ها خواهد بود، بنابراین بسیار دشوار می توان زمان تعویض آن ها را تشخیص داد.

در مقابل می بایست در نظر داشت که بروز برخی از نشانه ها می توانند نشان خرابی این قطعه باشند. در ادامه به برخی از علائم خرابی این قطعه اشاره خواهیم کرد.

  • کاهش شتاب گیری خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • عدم تسهیل روشن شدن خودرو
  • مردود شدن در تست آلایندگی
  • روشن شدن چراغ اخطار در پشت آمپر
  • لرزیدن خودرو به هنگام دور آرام و سرعت کم
  • ایجاد بوی بد

خلاصه مطالب

کاتالیست در خودرو هیوندا از قطعاتی محسوب می شود که تاثیر به سزایی در سلامت موتور خودرو و محیط زیست خواهد داشت. بنابراین جهت افزایش عمر مفید اتومبیل می بایست به کوچک ترین علائم خرابی این سازه توجه نشان داده و اقدامات لازم صورت پذیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *