بررسی کاربرد شاتون در خودرو هیوندا

شاتون

درباره شاتون در خودرو هیوندا

شاتون در خودرو هیوندا یکی از قطعات شناخته شده در پیشرانه خودرو است. این قطعه کاربردی به عنوان یکی از اجزا حیاتی هر خودرویی محسوب خواهد شد. به همین علت می بایست با استفاده از بهترین مواد اولیه به کارآمد ترین حالت ممکن تولید و طراحی شوند.

نگاهی به فروشگاه رالی اسپرت یدک عرضه کننده انواع لوازم یدکی هیوندای

در واقع در طراحی این قطعه بسیار اهمیت دارد که در برابر خوردگی و ضربات مداوم دوام بسیار بالایی داشته باشد. بنابراین می توان گفت: شاتون قطعه ای فولادی و با دوام است.

عملکرد این قطعه

درباره عملکرد این قطعه مستحکم می توان گفت: شاتون ارتباط دهنده بین میل لنگ و پیستون خواهد بود. در واقع بخش کوچ این قطعه به پیستون و بخش بزرگ تر آن به میل لنگ خواهد رسید.

قابل ذکر است که ضربات مکرر و مداوم پیستون به شاتون وارد می شود، بنابراین بسیار حائز اهمیت است که جنس شاتون بسیار مرغوب باشد.

این قطعه حیاتی در نزدیکی موتو واقع شده است. به هنگامی جنس فلز تشکیل دهنده آن ضعیف باشد، موجب خم شدن و انحراف قطعه خواهد شد. به همین ترتیب فشار از شاتون به موتور نیز منتقل می وشد و آسیب بسیار جدی به آن وارد می کند.

نحوه ارتباط میل لنگ و شاتون

همانطور که اشاره شد، میله میل لنگ در قسمت بزرگ شاتون قرار می گیرد. حرکت پیستون ها که حاصل از احتراق سوخت است، حالتی رفت و آمدی دارد. این حرکت از طریق شاتون به لنگ های متحرک منتقل شده و میل لنگ حرکات دریافتی را تبدیل به حرکت دورانی خواهد کرد.

در صورت بروز اختلال در روند فعالیت و حرکات این دو قطعه کاربردی، حرکت دورانی تولید نمی شود و موجب بروز اختلال در سیستم خودرو خواهد شد.

درباره شاتون زدن در خودرو

در زمانی که خوردگی بسیاری در شاتون ها مشاهده شود، اصطلاح شاتون زدن را به کار خواهند برد. در چنین حالتی شاتون ها بسیار آسیب دیده هستند و قابلیت استفاده در خودور ها را نخواهند داشت.

بررسی علائم خرابی این قطعه

فهمیدن میزان خرابی شاتون ها یا حتی خراب شدن آن ها به راحتی قابل فهم نخواهد بود. این قطعه در صورت تحمل فشار و بروز اختلال تولید صدا های مضاعفی خواهد کرد. همچنین کج شدن شاتون ها در صورتی بروز می کند که به موتور آسیب های بسیار جدی تری وارد شده باشد.

با این وجود تنها راه مطمئن برای بررسی و وضعیت شاتون ها، باز کردن موتور و بررسی این قطعه خواهد بود. همچنین بررسی یاتاقان، پین پیستون ها و محل اتصال شاتون با میل لنگ نیز می بایست بررسی شود.

خلاصه مطالب

شاتون در خودرو هیوندا از اصلی ترین قطعات موجود و حیاتی برای حرکت اتومبیل خواهد بود. در واقع این قطعه کاربردی موجب تبدیل حرکات رفت و برگشتی پیستون به حرکات دورانی خواهد بود.

در صورت احتیاج جهت اعمال تعمیرات این قطعه، می بایست به کارشناسان یا تعمیرکاران مجربی مراجعه شود. با توجه به اهمیت این قطعه، دور از انتظار نیست که برای تعمیر و بهبود آن مجبور به پرداخت هزینه های بالا تری باشید.

ماشین هیوندای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *