همه چیز درباره کاربرد میل سوپاپ در خودرو هیوندا

میل سوپاپ در خودرو هیوندا

بررسی میل سوپاپ در خودرو هیوندا

میل سوپاپ در خودرو هیوندا که به نام بادامک نیز شناسایی می شود، نقش باز یا بسته کردن سوپاپ ها را بر عهده خواهد داشت. بر روی این قطعه طویل نیز دایره اکسانتیر و دنده پمپ روغن قرار داده شده است.

انرژی مورد نیاز جهت باز و بسته کردن سوپاپ ها از طریق میل لنگ و دنده تامین خواهد شد، این قطعه کاربردی قابلیت آن را دارد که فرمان موتور را نیز در اختیار داشته باشد.

لوازم یدکی هیوندای

خرید لوازم یدکی هیوندای

 

میل سوپاپ در خودرو هیوندا

نقش بادامک ها در این قطعه

همانطور که اشاره شد، این قطعه کاربردی دارای بادامک هایی بر روی سطح خود خواهد بود. از آنجا که حرکات میل مذکور دورانی است جهت تبدیل کردن آن به حرکت مستقیم نیازمند به یک مبدلی می باشد. بنابراین در طراحی این قطعه بر روی آن بادامک هایی برای تبدیل حرکات دورانی به مستقیم تعبیه کرده اند.

نکته حائز اهمیت این است که حتی شکل بادامک ها بر روی عملکرد موتور موثر خواهد بود، به گونه ای که مقدار اوانس و ریتارد سوپاپ ها با این قطعات کاربردی محاسبه می شود.

نحوه قرار گیری بادامک ها

جهت تسهیل در تبدیل حرکات دورانی به حرکت مستقیم، هر کدام از بادامک ها را در زاویه ای مقرر شده قرار می دهند. این زاویه مشخص موجب تسهیل در حرکت هر یک از این قطعات خواهد شد.

این بادامک ها به میزان قابل توجهی مستحکم هستند و حتی پس از کار مردن زیاد نیز فرسوده نخواهند شد. البته تغییر شکل دادن، لرزش و ضربه نیز در عملکرد این قطعات مشاهده نمی شود.

بررسی اجزا تشکیل دهنده این قطعه

بادامک ها از نمونه قطعاتی هستند که از به هم پیوستن چند قطعه دیگر تشکیل شده اند. بنابراین در ادامه مطالب به اجرا تشکیل دهنده این قطعه کاربردی اشاره خواهیم کرد.

  • پهلو باز شدن سوپاپ
  • درجه باز شدن
  • دایره مبنا
  • پهلو بسته شدن سوپاپ

درباره نحوه باز یا بسته شدن سوپاپ ها

اصلی ترین و موثر ترین مورد در باز یا بسته شدن سوپاپ ها، زاویه قرارگیری آن ها خواهد بود. در واقع شیب ملایم قرارگیری هر یک از آن ها موجب منتقل کردن نیرو میل لنگ بر میل سوپاپ خواهد شد.

این فرآیند با پیروی از سه روش دنده به دنده، تسمه ای و زنجیری ارائه می شود و جهت تکمیل حرکت دورانی میل لنگ نیاز به اعمال یک احتراق در هر سیلندر خواهد بود.

انواع بادامک ها

با در نظر داشتن تنوع در سیستم های تشکیل دهنده خودرو های امروزی، دور از انتظار نیست که حتی بادامک های میل سوپاپ نیز دارای انواع متعددی باشد. ابته نکته حائز اهمیت این است که این قطعات با هر شکلی که باشند تنها یک وظیفه را عهده دار خواهند بود. در ادامه به انواع این سازه اشاره خواهیم کرد.

  • بادامک نوک تیز
  • قطعه بادامک نوک نیم گرد
  • بادامک صاف

خلاصه مطالب

میل سوپاپ در خودرو هیوندا از مهم ترین قطعات برای تبدیل انرژی مکانیکی دورانی به خط مستقیم است. این قطعه کاربردی وابسته به نوع خودرو دارای انواع متعددی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *